Svar: Kost, hvad må han få?

16. juni 2008

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Joan

Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, det lyder meget passende med 3 måltider skemad dagligt og det er også fint at I forsøger at tilbyde Malthe lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, som han selv kan sidde med.

Det er fint at du supplerer med lidt mme i grød og af kop, så han på den måde får lidt ekstra mælk - han bør som udgangspunkt tilbydes brystet mindst 4 gange derudover, så du er sikker på at han får mælk nok, men afviser han, så må det være sådan og da du ammer fra begge sider, så kan det godt være at han får nok ... det er jo altid svært at vide, når man ammer - du må prøve at vurdere ud fra hvordan han tisser, hvordan hans mave fungerer osv. Det er jo både hans mælke- og væskeindtag der skal dækkes:o)

Mælken er fortsat vigtig og så længe han er under 9 måneder gammel skal han så vidt muligt have modermælk eller modermælkserstatning. Han skal altså indtage mere modermælk eller modermælkserstatning end han får komælk og selvom han bliver 9 måneder skal han fortsat have modermælk eller mme. Giver man mme vil 400ml være nok til at dække hans jernbehov, ellers skal der her fra 6 måneders alderen gives et dagligt jerntilskud.

Du må give ham næsten alt mad og meget gerne udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det er stadig vigtigt at han får både grød og mos, men ved siden af dette må han som sagt også gerne få brødskorper og lignende i hånden og du må også gerne give ham små stykker bondebrød med smørbart pålæg, hvis du fornemer at han er parat til dette. Men ved siden af skal han så også have grøntsagsmos for at blive mæt nok.

Du må meget gerne give ham lidt sovs og lignende af jeres mad, så han af den vej får lidt komælk, men det er altså små mængder. Husk hele tiden på at indtaget af modermælk eller modermælkserstatning skal være højere end indtaget af komælk.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 6: Amning

Morgen 7.30-8: Grød, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop. Gerne lidt frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, vand af ...

Annonce

... kop

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand eller mme af kop. Tilbydes lidt brødhapsere med forskelligt pålæg ved siden af, agurkestænger og lignende i hånden.

Puttes til middagslur evt. med amning

Eftermiddag 15: En lille portion frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop - efterfølges af amning

Powernap springes over

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris, sovs, kød, fisk, grøntsager - både mos og mad i stykker. Vand eller mme af kop.

Puttes til natten med amning 19.30

Sen aften: Amning - det afhænger dog af hvor meget mælk og amning han i øvrigt tilbydes. Det er som udgangspunkt meget længe at skulle sove fra kl. 19.30 til næste morgen kl 8 - det er mere end 12 timer uden noget at drikke - det er de færreste børn som kan dette i denne alder ...

Det er derfor vigtigt at du prøver at vurdere, hvor meget mælk din dreng får hos dig. Hvis han spiser fra begge sider og du hører til de kvinder som storproducerer mælk, så er det fint, men ellers er din bekymring omkring mælkeindtag reel.

Du må meget gerne begynde at give ham både kød og fisk. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan også give ham indmaden af en stegt frikadelle (kød eller fiskedelle) og generelt er det en god idé at lade ham få mad, som tager udgangspunkt i den mad I voksne spiser. Det er således rigtig fint at du har forsøgt med en lille kødbolle, og han må også gerne få lidt sovs. Du kan også give ham millionbøf eller bolognese, hvor kødet har stået og småsimret i sovs, det må han gerne få lidt af på sin grøntsagsmos.

Fisk er især laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder