Svar: Kost, hvad må han få?
16. juni 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Joan
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud, det lyder meget passende med 3 måltider skemad dagligt og det er også fint at I forsøger at tilbyde Malthe lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden, som han selv kan sidde med.
Det er fint at du supplerer med lidt mme i grød og af kop, så han på den måde får lidt ekstra mælk - han bør som udgangspunkt tilbydes brystet mindst 4 gange derudover, så du er sikker på at han får mælk nok, men afviser han, så må det være sådan og da du ammer fra begge sider, så kan det godt være at han får nok ... det er jo altid svært at vide, når man ammer - du må prøve at vurdere ud fra hvordan han tisser, hvordan hans mave fungerer osv. Det er jo både hans mælke- og væskeindtag der skal dækkes:o)
Mælken er fortsat vigtig og så længe han er under 9 måneder gammel skal han så vidt muligt have modermælk eller modermælkserstatning. Han skal altså indtage mere modermælk eller modermælkserstatning end han får komælk og selvom han bliver 9 måneder skal han fortsat have modermælk eller mme. Giver man mme vil 400ml være nok til at dække hans jernbehov, ellers skal der her fra 6 måneders alderen gives et dagligt jerntilskud.
Du må give ham næsten alt mad og meget gerne udgangspunkt i den mad I andre spiser. Det er stadig vigtigt at han får både grød og mos, men ved siden af dette må han som sagt også gerne få brødskorper og lignende i hånden og du må også gerne give ham små stykker bondebrød med smørbart pålæg, hvis du fornemer at han er parat til dette. Men ved siden af skal han så også have grøntsagsmos for at blive mæt nok.
Du må meget gerne give ham lidt sovs og lignende af jeres mad, så han af den vej får lidt komælk, men det er altså små mængder. Husk hele tiden på at indtaget af modermælk eller modermælkserstatning skal være højere end indtaget af komælk.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 6: Amning
Morgen 7.30-8: Grød, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, vand af kop. Gerne lidt frisk frugt i hånden eller lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand eller mme af kop. Tilbydes lidt brødhapsere med forskelligt pålæg ved siden af, agurkestænger og lignende i hånden.
Puttes til middagslur evt. med amning
Eftermiddag 15: En lille portion frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop - efterfølges af amning
Powernap springes over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, ris, sovs, kød, fisk, grøntsager - både mos og mad i stykker. Vand eller mme af kop.
Puttes til natten med amning 19.30
Sen aften: Amning - det afhænger dog af hvor meget mælk og amning han i øvrigt tilbydes. Det er som udgangspunkt meget længe at skulle sove fra kl. 19.30 til næste morgen kl 8 - det er mere end 12 timer uden noget at drikke - det er de færreste børn som kan dette i denne alder ...
Det er derfor vigtigt at du prøver at vurdere, hvor meget mælk din dreng får hos dig. Hvis han spiser fra begge sider og du hører til de kvinder som storproducerer mælk, så er det fint, men ellers er din bekymring omkring mælkeindtag reel.
Du må meget gerne begynde at give ham både kød og fisk. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan også give ham indmaden af en stegt frikadelle (kød eller fiskedelle) og generelt er det en god idé at lade ham få mad, som tager udgangspunkt i den mad I voksne spiser. Det er således rigtig fint at du har forsøgt med en lille kødbolle, og han må også gerne få lidt sovs. Du kan også give ham millionbøf eller bolognese, hvor kødet har stået og småsimret i sovs, det må han gerne få lidt af på sin grøntsagsmos.
Fisk er især laks, sild, makrel, rødspætte, torsk. Det kan på samme måde laves i ovn eller koges - du kan også bruge tun fra dåse eller iblande lidt sildepostej i grøntsagsmosen, hvis det en dag skal være lidt lettere og mere praktisk.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske